Choklad och nötflarn

Jag har ju som sagt en recept hemsida (www.charis.se) och tänkte att jag kunde bjuda er på ett av de senaste recepten här med, bakade lite kakor till min kära familj när jag var hemma sist, och de blev underbart goda, så varsågoda!

Choklad och nötflarn
Frasiga och knäckiga med dina favoritnötter och dessutom len och mörk choklad som toppen på berget. Enkla att göra och är gott att bjuda på till kaffet. Mums!

200g smör
2dl socker
2dl havregryn
2 dl blandade, rostade nötter (jag tog chashew, mandel, pecan, jordnötter och pumpakärnor)
2dl mjöl
1tsk bakpulver

200g mörk choklad

Gör så här

1. Vispa smör och socker vitt och fluffigt.
2. Hacka nötterna grovt och lägg i, häll även i havregrynen, mjölet och bakpulvret.
3. Forma till små bollar, lägg på en plåt och platta bara till på toppen (det ska fortfarande vara bollar).
4. Grädda i 8-10min i 200grader.
5. Låt stå några minuter på plåten och flytta dem sedan försiktigt över till ett galler där de får stelna till ordentligt och även svalna.
6. Smält chokladen, antingen i micron eller i ett vattenbad.
7. Doppa kakorna i den smälta chokladen, lägg på ett smörpapper (ha gärna en skärbräda under så kan du blir det stabilare att ställa in i kylskåpet sedan) och låt stelna i kylskåpet.
8. Ta fram och servera, förvara de kakorna ni mot förmodan inte orkar äta upp i kylskåpet.


Kommentarer
Postat av: Mikaela Urbom

Åh va gott! :D

2009-12-08 @ 09:38:39
URL: http://mikaelaurbom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0